Thursday, February 4, 2016

RUSIA Lebih Banyak Serang Pejuang Revolusi berbanding IS

Philip Hammond

Menteri Luar Negeri Britain, Philip Hammond, menyebut serangan udara Rusia di Syria sejak 4 bulan terakhir sebenarnya meningkatkan kekuatan milisi organisasi Negara Islam, dalamsidang media setelah mengunjungi kem pelarian Za’atari di Jordan pada hari Selasa (02/02) lalu.

“Kurang dari 30% serangan udara Rusia mensasarkan milisi negara Islam dalam 4 bulan terakhir. Sedangkan sisanya sebanyak 70% lebih ditujukan kepada kelompok pejuang revolusi Syria yang menginginkan kejatuhan Syiah Assad,” ujar Philip Hammond.

Philip Hammond melajutkan, “Rusia hanya berbicara apa yang mereka inginkan..Dan masalah sebenarnya dengan Moscow adalah pengeboman di wilayah Suriah dan dukungannya kepada Syiah Assad, dan di saat yang bersamaan mereka ingin mengadakan pembicaraan mengenai solusi krisis di Syria.”

Sementara itu menanggapi pertanyaan wartawan mengenai tindakan Syiah Iran kepada Assad, Menteri Luar Philip Hammond menekankan bahawa Rusia dan Syiah Iran adalah sama saja kerana kedua-duanya tidak memiliki perbezaan. (Rassd/Ram) sumber

No comments: