Thursday, February 25, 2016

Yang Keluar Isarel Lebih Ramai daripada Yang Masuk

Akhbar Zionis Israel Yediot Aharonot mengungkap data baru yang meresahkan penjajah zionis kerana tingkat penghijrahan keluar warga mereka mencari tempat aman ke luar negara semakin meningkat.
Yediot menyebutkan, tingkat penghjrahan keluar Israel mencari tempat itu itu meningkat cukup tinggi. Sebanyak 10,301 warga yahudi tiba di Israel tahun 2014 namun sebaliknya jumlah warga Israel yang keluar lebih banyak yakni mencapai 17,091 terutama di kota-kota besar dan Al-Quds.

Di laman Yedeot menyebutkan, warga Israel meninggalkan kota-kota besar dan Al-Quds sehingga ini mencemaskan Israel.

Dalam data yang lebih rinci ditegaskan, sebelum Intifadhah meletus saat ini, imigrasi warga Israel ke dalam kota Al-Quds (Jerusalem) tercatat bertambah sebanyak 6,740 di tahun 2014 namun yang keluar dari sana sebanyak 10,301 orang dan sebahagian besar yang keluar dari sana adalah generasi muda antara 15-25 tahun. Di Tel Aviv yang ada pertambahan penduduk sebanyak 930, yang datang sebanyak 20,519 namun yang meninggalkannya 21,449, di Haiva yang datang 7708 dan yang meninggalkannya 8855.

Ini fenomena umum di kota-kota di Israel dari Rishon LeZion, Ashdod, Berseba, Halon, Bnai Brak, Ramat Gan, Bat Yam dan lain-lain.
Khusus di Al-Quds selama beberapa tahun terakhir terjadi imigrasi balik dan mempengaruhi situasi demografi di kota tersebut. (ts/infopalestina) sumber

No comments: