Thursday, May 5, 2016

IS Guna Merpati Sebagai Penghantar Maklumat

Merpati-Pos

Rabu 4 Mei 2016, seekor burung ditangkap petugas perbatasan Jordan setelah disayki sebagai burung mata-mata dan pembawa pesan milik seorang anggota Negara Islam yang diterbangkan menuju Iraq.

Dalam keterangan medianya komandan perbatasan Jordan Brigadir Sabir Al Mahayarah mengatakan bahawa kedua-dua burung ditangkap saat terbang di atas langit Jordan saat menyampaikan pesan dari salah seorang anggota Negara Islam di wilayah ar-Raqban sebelah timur laut Jordan.

Brigadir Sabir Al Mahayarah melanjutkan, “Kami memiliki perjanjian tersendiri dengan faksi-faksi yang berjuang di Syria,” seraya menunjukan peta perbatasan Jordan-Iraq dimana saja keberadaan faksi-faksi tersebut.

Brigadir Sabir menegaskan bahawa pasukannya akan bertindak tegas menghabiskan segala ancaman di wilayah perbatasan jika nantinya faksi-faksi ataupun kelompok pejuang Syria berani mendekati wilayah perbatasan kurang dari 7 km.

Informasi yang diperoleh Rassd dari pihak militer menyatakan bahawa ada sepanjang 257 kilometer wilayah perbatasan dengan Jordan yang dikuasai oleh organisasi Negara Islam di sisi Syria. (Rassd/Ram) sumber

No comments: