Saturday, July 16, 2016

Azan Masjid TURKI Berperanan Penting Gagalkan Kudeta

Sekelompok kecil Militer Turki secara rasmi mendeklarasikan kudeta pada Jumaat (15/7) malam dan mengatakan telah ‘mengambil alih negara. Mereka juga menutup Jambatan Bosphorus yang menghubungkan daratan Asia dan Eropah serta menutup lapangan terbang antarabangsa Ataturk di Istanbul.

Presiden Erdogan telah menyerukan warga untuk turun ke jalan-jalan untuk menunjukkan dukungan bagi pemerintah setelah militer mengatakan mereka merebut kawalan penuh dari negara.

Recep Tayyip Erdogan, berbicara kepada CNN-Turk melalui FaceTime, menyebut tindakan militer sebagai “usaha pada pemberontakan oleh minoriti dalam angkatan bersenjata kita.”

Pejabat presiden menolak untuk mengungkapkan keberadaan Erdogan, mengatakan dia berada di lokasi yang selamat. Erdogan mengatakan “Saya tidak percaya usaha kudeta ini akan berhasil.”

Sabtu pukul 01.45 dinihari, dari masjid-masjid Turki mengumandangkan azan untuk membangunkan orang, menyerukan turun ke jalan mendukung Erdogan.

Azan memang bukan saja berfungsi untuk panggilan solat, di zaman Rasulullah SAW, azan juga difungsikan untuk memanggil orang berkumpul saat mau pergi berperang.

Dilaporkan ratusan ribu warga Turki bergegas turun ke jalan-jalan sebagai bentuk dukungan kepada pemerintah Erdogan sekaligus menolak keras usaha kudeta.

Terkini, kesatuan polisi Turki telah berhasil menangkap sebahagian besar tentara Turki yang melakukan cubaan kudeta.

Komandan First Army (Angkatan Darat Pertama) Umit Dundar mengatakan bahawa komplotan-kudeta mewakili minoriti kecil di Angkatan Darat Pertama. “Tidak ada yang perlu dikhuatirkan. Kami mengambil langkah-langkah yang diperlukan dengan tentera yang belum bergabung dengan mereka dan masih bertindak dalam rantai komando.”(ts/portalpiyungan) sumber

No comments: