Friday, November 25, 2016

MESIR Sokong Syiah SYRIA

Akhbar“Assafir” yang dekat dengan kelompok Syiah Hizbullah Lebanon mengungkapkan kedatangan 18 juruterbang Mesir yang terlibat dalam kegiatan operasional di lapangan terbangHama, Syria.

Para pilot ini telah berada di Hama sejak 12 November. Mereka tergabung dalam pilot helikopter tempur khas, tulis Assafir dalam pemberitaannya tanpa menjelaskan apakah ke 18 pilot Mesir ini telah terlibat dalam serangan udara di Syria atau belum.

Menurut informasi yang diperoleh Arab 21, ke 18 pilot ini datang setelah kedatangan 4 pegawai tinggi Mesir. Bahkan di markas besar Staf Umum Syria di ibukota Damsyik, 2 orang pegawai tinggi Mesir sejak 1 bulan lalu dikhabarkan telah menyertai bili operasi yang dijalankan militer rejim Syiah Bashar al-Assad.

Menanggapi khabar tersebut, jurucakap militer Rusia Dmitry Peskov dalam sidang medianya hari Khamis (24/11) lalu menyatakan bahawa pihaknya tidak memiliki informasi apapun mengenai kedatangan 18 pilot dan keterlibatan militer Mesir dalam perang di Syria.

Sebelumnya dalam wawancara dengan sebuah stesen televisyen Portugal, Presiden kudeta Mesir Abdel Fattah Sisi mengungkapkan dukungannya kepada rejim Syiah Bashar al-Assad dalam perang melawan kelompok mujahidin. (Rassd/Ram) sumber

No comments: