Sunday, December 25, 2016

Ribuan Polis Tentera RUSIA ke Aleppo

Menteri Pertahanan Sergei Shoigu membenarkan adanya pengiriman batalion polis militer Rusia ke Aleppo, Syria, pasca berakhirnya proses evakuasi orang awam dan mujahidin Syria pada hari Khamis (23/12).

Menteri Pertahanan Sergei Shoigu menjelaskan bahawa polis militer Rusia akan bertugas membantu tentara rejim Syiah Assad mengawal keamanan lingkungan timur kota Aleppo pasca ditinggalkan oleh kelompok mujahidin.

Menurut Interfax dari pegawai Kementerian Pertahanan mengatakan bahawa batalion polis militer dikirim dari pangkalan militer Humaimam untuk membantu polis setempat memberikankawalanbagi para tentera rezim, pasukan pencegah jerangkap samar, serta petugas medik dan kemanusiaan di wilayah tersebut.

Sebelumnya 2 batalion pasukan khas yang beroperasi di Republik Chechnya di kirim ke Syria sejak dua minggu lalu. Dan diperkirakan sekitar 1,600 polisi militer akan ditempatkan di Syria berkerjasama dengan rejim Syiah Assad.

Sementara itu dalam keterangan berlainan Direktur Biro Al Jazeera di Moskow mengatakan bahawa pasukan khusus yang dikirim Rusia ke Syria memiliki pengalaman militer tinggi, di mana mereka pernah terlibat dalam perang di Chechnya, serta memiliki pengalaman dalam memerangi terorisme.
Perlu diketahui bahwa Rusia telah menerjunkan unit elit dari pasukan khususnya dalam perang perebutan lingkungan timur Aleppo. (Aljazeera/Ram) sumber

No comments: