Thursday, January 19, 2017

Barat Jatuhkan Gaddafi kerana Emas

Satu dokumen rahsia milik pesaing presiden terpilih Amerika Syarikat dalam pilihanraya 8 November 2016, Hillary Clinton, kembali mengungkapkan kebusukan Barat dan NATO dalam konflik di kawasan Dunia Arab, setelah adanya kesepakatan bersama untuk menjatuhkan bekas pemimpin Libya Muammar Gaddafi.

Tujuan utama negara-negara NATO menyingkirkan Muammar Gaddafi adalah untuk menghilangkan mata wang Afrika yang bersandarkan emas, menurut Sputnik dari Foreign Policy Journal dalam terbitannya hari Rabu (18/01).

Dengan cadangan emas yang diperkirakan mencapai 143 tan, dan jumlah yang sama dari perak dengan nilai total $ 7 billion, Gaddafi merancang mengubah mata wang Afrika dengan instrumen dasar dinar emas Libya yang akan menggantikan mata wang alternatif franc Perancis di negara-negara Afrika.

Dan inilah yang membuat Presiden Perancis saat itu, Nicolas Sarkozy, memimpin negara-negara NATO untuk menyingkirkan Gaddafi. Selain ambisi lain dari NATO di Libya untuk menguasai cadangan minyak mereka. (Sputnikarabic/Ram) sumber

No comments: