Wednesday, January 4, 2017

TURKI Lanjutkan Darurat 3 Bulan Lagi


Lawmakers raise their hands to offer a vote of confidence for the news government at the parliament in Ankara, November 30, 2015. / AFP / ADEM ALTAN        (Photo credit should read ADEM ALTAN/AFP/Getty Images)

Selasa malam 3 Januari 2017, Parlimen Turki sepakat memperpanjang masa keadaan darurat di seluruh wilayah hingga 3 bulan akan datang yang akan dimulai pada 19 Januari, demikian menurut Anatolia.

Ini adalah lanjutankedua yang dilakukan pemerintah Erdogan setelah 11 Oktober lalu Parlimen dengan suara majoriti menyetujui perpanjangan masa keadaan darurat hingga awal tahun 2017.
Pemerintah Turki beralasan bahawa masa perpanjangan darurat untuk melanjutkan penyelidikan terkait dengan kudeta yang gagal pada 15 Julai 2016, di mana Fethullah Gulen yang kini tinggal di Amerika Syarikat didakwa bertanggung jawab atas kudeta tersebut.

Masa keadaan darurat diberlakukan Presiden Recep Tayyip Erdogan pada tanggal 20 Juali 2016 selama tiga bulan, setelah kudeta gagal yang dilakukan sebagian oknum militer Turki berkerjasama dengan organisasi pimpinan Fethullah Gulen yang kini tinggal di Amerika Syarikat.

 (Dostor/Ram) sumber

No comments: