Thursday, February 9, 2017

Hamas Masih Tawan 4 Askar Zionis

Brigade Izzudin Al-Qassam mengumumkan menolak dengan tegas proposal pertukaran tawanan melalui perantara regional dan internasional yang ditawarkan penjajah Zionis Israel.

Dalam keterangannya kepada Aljazeera, seorang komandan Al-Qassam mengatakan bahawa tawaran yang diajukan penjajah Zionis Israel tidak menyentuh sedikit pun tuntutan dari pejuang Palestin.

“Pernyataan penjajah Zionis Israel yang mengatakan bahawa kami bersedia melakukan pertukaran tawanan untuk memudahkan perdagangan itu tidak benar. Keberadaan para tawanan ini di tangan kami adalah sebagian daripada perang psikologis agar mereka waspada terhadap pelanggaran terbaru yang dilakukan kepada tahanan Palestin,” ujar sumber yang minta dirahsiakan identitinya.

Pernyataan ini dikeluarkan beberapa hari setelah sejumlah komandan Hamas mengunjungi Kaherah, Mesir. Kunjungan ini merupakan kali pertama sejak terjadi kudeta militer di Mesir pada tahun 2013.
Menurut sejumlah sumber, pertemuan antara komandan Hamas dan pegawai penjajah Zionis Israel di antaranya membahas pertukaran tahanan. Dan Mesir akan menjadi bagian pengawas pertukaran tahanan tersebut.

Hingga saat ini Hamas masih menahan 4 askar Zionis Israel dalam agresi terakhir tahun 2014 lalu. Tentara tersebut ditawan ketika beristirehat di dalam wilayah Jalur Gaza. (Kiblat/Ram) sumber

No comments: