Monday, May 19, 2008

Pub Islamik di Kuantan, Malaysia

Warga kota Kuantan Malaysiatidak lama lagi dapat menikmati layanan sebuah pub yang khusus diwujudkan untuk orang Islam dengan pelayanan yang Islamik. Pembinaan pub ini terinspirasi dari pub Islami di kota Oldham, Great Manchester, England.

Pembinaan pub sudah diusulkan oleh Dewan Bandaran Kuantan. "Saya fikir, kita sepatutnya memiliki sebuah pub Muslim, yang memungkinkan mereka menikmati hiburan yang sihat dan bersih, " Presiden Dewan Perbandaran Kuantan Datuk Azizan Ahmad, seperti dipetik New Strait Times.

Menurut Azizan, idea ini sebenarnya bukan idea yang baru, karena pub Islamik sudah beroperasi di Britain. Di pub Islamik, para pengunjungnya hanya boleh menikmati minuman ringan atau sari buah dan tidak menyediakan makanan serta minuman yang dilarang dalam Islam.

Pub muslim pertama di Britain, bernama Halal Inn, didirikan oleh Azizur Rahman dan Muzahid Khan. Pub yang hanya boleh dikunjungi kaum lelaki ini, selain menyediakan makanan dan minuman halal, juga menyediakan fasilitas misalnya restoran dan ruang khusus untuk solat. Muzik yang diputar pun musik-musik Islamik.

"Ini merupakan tempat berkumpul untuk mereka yang mengambil berat dengan aturan-aturan dalam Islam dan tidak mahu pergi ke tempat-tempat yang menyediakan alkohol, " kata Muazahid Khan pada harian Inggeris, Publican. Meskipun demikian, Khan menyatakan bahawa pub Muslim miliknya terbuka bagi siapa saja dari berbagai-bagai latar belakang. (ln/al-arby)

sumber

No comments: